03 Marz

Jak wspierać dietą swojego mężczyznę aby został tatą

Dużo Można znaleść informacji na temat płodności kobiet, ale coz mężczyznami ? Dlatego napiszę kilka słów o diecie w wspieraniu płodności mężczyzn .

Męska płodność w ciągu  ostatnich lat bardzo spadła i nadal spada. W dużej mierze dzieje się to za sprawą czynników środowiskowych , między innymi nieodpowiednia dieta. Ważne są również i w tym przypadku zasady  zdrowego żywienia.

Zaleca się tutaj jedzenie produktów jak pełnoziarniste zboża, grube kasze , owoce i warzywa. Ważna jest zawartość błonnika, folianów i likopenu. Ważną rolę odgrywają również kwasy omega-3 , dlatego też ryby i owoce morza powinny gościć na stołach.Odpowiednią porcję tych kwasów może zapewnic też siemię lniane lub olej lniany.Dla osób , które przżywają sytuacje stresowe warto rozważyc suplementację omega 3 (ważna jest sprawa odpowiednich proporcji między omega 3 i omeg 6 ).

Mężczyxni powinni również zwrócić uwagę na antyoksydanty , aby wspierać naturalne mechanizmy obronne komórek oraz opóźniać proces utleniania. 

Co jest ważne :

* Karotenoidy - główne dietetyczne źródło witaminy A, odpowiadają za integralność błon komórkowych, uczestniczą w regulacji spermatogenezy. Ich niedobór w diecie może prowadzić do obniżenia parametrów nasienia.. Najbogatsze źródła to : marchew,dynia, pietruszka ,jarmuż, szpinak, papryka, morele, brokuł, pomidor.

* witamina E - osłania składniki błony komórkowej plemników przed uszkodzeniem. Jej suplementacja okazała się dość istotna umężczyzn , których obnizona płodność była spowodowana zmniejszeniem licby i ruchliwości plemników w efekcie stresu oksydacyjnego.. Źródła witaminy E to : oleje roślinne ,  migdały, jaja, marchew, orzechy, mąka pełnoziarnista,mleko. Jesli do witaminy E dodamy selen to bedzie lepszy efekt w poprawie ruchliwości plemników.

*selen - przeciwdziała oksydacyjnemu uszkodzeniu DNA plemników, Jest niezbędny do prawidłowego rozwoju procesu spermatogenezy , ruchiwości i czynnosci plemnikówm. Znajdziemy go w : orzechach brazylijskich , tuńczyku, łososiu, podrobach , nasionach słonecznika,  jajach, brązowym ryżu i otrębach pszenych.

*cynk - jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania prostaty i gruczołówrodnych . wpływa również na wydzielanie hormonu szczęścia, który to decyduje o dobrych stosunkach między ludźmi. Znajdziemy go w w skorupiakach, rybach, mięsie (wołowina) oraz orzechach, ziarnach zbóżi roślinach strączkowych.

*witamina C - ma silne działanie antyoksydacyjne, chroni DNA plemników. poprawia ich ruchliwość , co jest dość widoczne u palaczy.Głowne źródła witaminy C : to świeże owoce i warzywa.

*glutation - jego deficyt prowazi do niestabilności wstawek plemników, co powoduje zaburzenie ich ruchliwości. żywność bogata w glutation to avocado, szparagi, brokuły, czosnek, cebula, kapusta. Jest produkowany przez samą komórkę a, aby podnieść jego poziom wystarczy dostarczyć organizmowi składniki niezbędne do jego syntezy. Witamina C wspomaga utzymanie wysokiego poziomu gutationu.

Dla męskiej płodności ważna jest też umiarkowana aktywność fizyczna. Mężczyźni trenujący co najmniej 3 razy w tygoniu po godzinie, mieli znacznie lepsze parametry spermy aniżeli mężczyźni nietrenujący lub trenujący zawodowo czy wyczynowo..

Inne czyniki obniżajace [łodność u meżczyzn to :

- papierosy,

-alkohol spozywany regularnie i  wdużych ilościach zaburza funkcjonowanie hormonów płciowych i upośledza produkcję testosteronu.

- otyłość - powoduje obniżenie jakości spermy, może też wystąpić produkcja plemników z uszkodzeniami.

Pamiętajmy, że aby uzyskać zdrowotny efekt ( płodność jest jego częścią ) należy stosować zdrową dietę i wprowadzić zdrowy styl życia .

       P O W O D Z E N I A !!!

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ